Doel: Analyseer een nieuwsbericht over een nieuwe interventie
Duur: 60 minuten
Benodigdheden: Boekhoofdstuk
Groepsgrootte: 2-5 deelnemers
Beschrijving:
Stap 1: Kies een actueel nieuwsbericht of artikel over een nieuwe technologie of interventie binnen zorg of welzijn. Bijvoorbeeld een app die cliënten ondersteunt bij zelfmanagement.
Stap 2: Lees het bericht en beantwoord de vraag: "Zou deze interventie aanleiding geven om mijn werk morgen anders in te richten? Waarom wel of niet?"
Stap 3: Analyseer dezelfde vraag vanuit verschillende rollen op de participatieladder:
Informatiebron: Hoe zou je jouw ervaringen delen over het gebruik van deze interventie?
Data-verzamelaar: Welke gegevens zou je moeten verzamelen om het effect van deze interventie te onderzoeken?
Co-onderzoeker: Hoe zou je samen met onderzoekers kunnen bijdragen aan het verbeteren van deze interventie?
Hoofdonderzoeker: Hoe zou je de waarde van deze interventie onderzoeken?
Stap 4: Deel en bespreek je antwoorden in kleine groepen. Wat zijn de verschillen in aanpak tussen de rollen? Welke afwegingen spelen een rol?
Resultaat: Je ontwikkelen inzicht in hoe wetenschappelijke inzichten toegepast kunnen worden in de praktijk en ervaart hoe jouw betrokkenheid op de participatieladder invloed heeft op de implementatie van nieuwe interventies.
Doel: Reflecteren op jouw eigen rol binnen wetenschappelijk onderzoek en praktijkverbetering, en ontdek welke vaardigheden je nog verder moet ontwikkelen.
Duur: 30 minuten
Benodigdheden: Boekhoofdstuk
Groepsgrootte: 2-5 deelnemers
Beschrijving:
Stap 1: Kies een casus, bijvoorbeeld: "Een organisatie wil onderzoeken hoe een nieuwe e-learningmodule voor medewerkers de kwaliteit van cliëntcontact kan verbeteren."
Stap 2: Bepalen welke rol op de participatieladder je zou willen innemen bij deze casus (informatiebron, data-verzamelaar, co-onderzoeker, of hoofdonderzoeker).
Stap 3: Beantwoord de volgende vragen:
Waarom kies je voor deze rol?
Welke vaardigheden zijn nodig om deze rol goed te vervullen?
Heb je deze vaardigheden al? Wat zou je nog willen ontwikkelen?
Stap 4: Bespreek je keuzes en reflecties in tweetallen of kleine groepen. Docenten begeleiden de discussie en leggen verbindingen met de vaardigheden die in het hoofdstuk worden beschreven.
Optioneel: Stel een actieplan op om de benodigde vaardigheden verder te ontwikkelen.
Resultaat: Je krijgt inzicht in jouw huidige vaardigheden en interesses, ontwikkelt een plan om je verder te professionaliseren, en begrijpt de waarde van verschillende rollen op de participatieladder.