Doel: Studenten stimuleren om creatief en visionair na te denken over mogelijke toekomstbeelden in de zorg en de impact van innovatie. Dit bevordert hun begrip van Future Thinking en helpt hen bewust te worden van trends, kansen en uitdagingen.
Duur: 25 minuten
Benodigdheden:
Pen en papier of digitale hulpmiddelen (zoals laptops/tablets).
Een whiteboard of flip-over om ideeën te noteren tijdens de discussie.
Eventueel: voorbeelden van actuele krantenkoppen om als inspiratie te gebruiken.
Groepsgrootte: Geschikt voor kleine tot middelgrote groepen (6-20 studenten). Bij grotere groepen kunnen kleinere subgroepen worden gevormd voor de discussie.
Beschrijving:
Stap 1: Introductie (5 minuten):
Leg kort uit wat toekomstdenken inhoudt en waarom het belangrijk is voor innovatie in de zorg.
Introduceer de activiteit waarbij ze zich moeten voorstellen dat ze journalisten zijn in de toekomst.
Stap 2: Creatie van Krantenkoppen (10 minuten):
Studenten krijgen 10 minuten de tijd om één of meerdere krantenkoppen te bedenken die ze zouden kunnen lezen in een toekomstige krant. Deze koppen moeten betrekking hebben op toekomstige ontwikkelingen in de zorg.
Moedig ze aan om creatief en visionair te denken over wat mogelijk of zelfs onmogelijk lijkt.
Stap 3: Delen en Discussie (10 minuten):
Studenten delen hun krantenkoppen met de klas.
Bespreek kort welke ideeën haalbaar lijken en welke uitdagingen of ethische kwesties deze toekomstbeelden kunnen oproepen.