Doel: Snap het probleem vanuit de beleving van de gebruiker
Tijdsduur: 1 uur
Benodigde materialen: Empathy map canvas
Groepsgrootte: kan individueel of in kleine groep (4-5 personen)
Beschrijving
De empathy map is een hulpmiddel om de ervaringen, gevoelens, het gedrag en de context van een cliënt of patiënt in kaart te brengen. Het is nuttig om deze tool direct bij de doelgroep te gebruiken, omdat het ons helpt om beter in te leven in hun ervaringen en om allerlei aannames van ontwerpers of zorgprofessionals te voorkomen.
Stap 1: Selecteer je deelnemers
Zorg er voor dat je personen selecteert die voldoende ervaringsdeskundig hebben op het bewuste thema en ook in staat is hierover inzichtelijk te vertellen.
Stap 2: Specificeer de situatie
Specificeer binnen welke (probleem)situatie je de persoon wilt plaatsen. Zonder deze context is het lastig om concreet te worden over de ervaringen die de persoon heeft.
Stap 3: Vul het empathy map canvas in
Nu er een concreet vertrekpunt is geformuleerd kan de empathy map worden ingevuld. Download de empathy map hier en print hem groot uit en zorg voor post-its, of gebruik de online versie. Meerdere mensen kunnen zo tegelijk hun antwoord geven op de richtvragen op de empathy map.
Met de inzichten vanuit de gebruiker die met de empathy maps zijn verzameld, heb je een belangrijk startpunt voor het verbeteren van het probleem.
Doel: Inzicht in de stakeholders
Tijdsduur: 1 uur
Benodigde materialen: N.v.t.
Groepsgrootte: Groepen van 4-8 personen
Beschrijving
Bij het oplossen van een probleem zijn de inzichten van de client en meest betrokken zorgprofessionals heel belangrijk. Toch zijn er meer partijen nodig om een innovatie tot een succes te maken. Met sommige heb je veel te maken, andere partijen staan mogelijk meer op afstand. Welke zijn dat in jouw project?
Met een stakeholdersmap maak je een visueel overzicht van wie er allemaal met het probleem te maken hebben. Schrijf alle directe én indirecte gebruikers op. Hoeveel invloed hebben deze partijen? Hoe moet je ze in het project blijven betrekken? Voor meer informatie hoe je een stakeholdermap maakt, zie hoofdstuk Verbinden.
Doel: Ideeën concreet uitwerken in simpel prototypen
Tijdsduur: 1-3 uur
Benodigde materialen: pen en papier, maar eventueel ook Lego en knutselmaterialen
Groepsgrootte: in groepen van 4-5 personen
Beschrijving
Lo-fi (van low fidelity) prototyping is een methode om verbeterideeen te vormen en deze meteen concreet te maken in een simpel prototype. Bijvoorbeeld in een schets, of gebruikmakend van knutselspullen en Lego. Je houdt bewust nog simpel en schetsmatig, als de essentie van wat je wilt testen er maar in zit. Dat scheelt veel (ontwikkel)tijd en geld, en je kunt vaker de doelgroep betrekken in de ontwikkeling.
Stap 1: Formuleer een ontwerpdoel. Wat is de gewenste situatie waaraan het verbeteridee moet bijdragen? Wat zijn kenmerken en wensen van de doelgroep waarmee rekening gehouden moet worden?
Stap 2: Selecteer je deelnemers. Het hoeven er niet veel te zijn (vier à vijf mensen kan genoeg zijn). Het vaak voorkeur enkele personen te betrekken van de doelgroep zelf. Maar denk ook aan mensen die creatieve, nieuwe inzichten kunnen brengen, bijvoorbeeld vanuit het bedrijfsleven.
Stap 3: Laat de deelnemers individueel of in kleinere groepjes aan de slag om hun ideeën uit te werken. Zorg voor een ‘open’ sfeer: alle oplossingen zijn goed! Laat de deelnemers hun prototypes pitchen. Gezamenlijk kun je komen tot een selectie van de beste ideeën.