Doel: Deelnemers leren welke technologieën binnen hun organisatie worden ingezet en begrijpen hoe deze technologieën bijdragen aan de zorg of ondersteuning aan cliënten.
Tijdsduur: 120 minuten (inclusief voorbereiding en bespreking)
Benodigde materialen:
Interne documenten over technologieën
Laptop/tablet voor notities
Toegang tot collega's voor interviews
Groepsgrootte: Individueel of in duo's
Beschrijving
Stap 1: Voorbereiding (30 minuten): Deelnemers verzamelen interne documenten over technologieën die binnen de organisatie worden gebruikt. Ze bereiden vragen voor om relevante collega's te interviewen.
Stap 2: Verkenning (60 minuten): Deelnemers gaan op zoek naar drie technologieën die in de organisatie worden ingezet. Ze interviewen collega's en verzamelen informatie over de technologieën.
Stap 3: Overzicht maken (20 minuten): Deelnemers maken een overzicht van de ingezette technologieën, waarbij ze aangeven wat de onderliggende hulpvraag is en hoe de technologie bijdraagt aan de zorg.
Stap 4: Bespreking (10 minuten): Deelnemers presenteren hun bevindingen aan de groep en bespreken de verschillende technologieën en hun toepassingen.
Doel: Deelnemers leren technologieën te selecteren die passen bij de specifieke hulpvraag van een cliënt, op basis van vooraf opgestelde criteria.
Tijdsduur: 90 minuten (inclusief onderzoek en bespreking)
Benodigde materialen:
Toegang tot internet voor onderzoek
Laptop/tablet voor zoeken en notities
Groepsgrootte: Individueel of in duo's
Beschrijving
Cliëntbeschrijving (15 minuten): Deelnemers beschrijven een cliënt uit hun stage of werk met een concrete hulpvraag.
Criteria opstellen (15 minuten): Deelnemers stellen vijf criteria op waaraan de technologie moet voldoen, gebaseerd op de hulpvraag van de cliënt.
Online zoektocht (30 minuten): Deelnemers zoeken online naar verschillende technologieën die passen bij de casus en beoordelen deze aan de hand van de opgestelde criteria.
Selectie en argumentatie (20 minuten): Deelnemers selecteren de technologie die volgens hen het best passend is en beargumenteren hun keuze.
Bespreking (10 minuten): Deelnemers presenteren hun bevindingen aan de groep en bespreken de gekozen technologieën en de argumenten voor hun keuze.
Doel: Deelnemers leren kritisch na te denken over de mogelijke nadelen van technologieën en bedenken acties om deze nadelen te verminderen of te voorkomen.
Tijdsduur: 60 minuten (inclusief analyse en bespreking)
Benodigde materialen: Laptop/tablet voor notities
Groepsgrootte: Individueel of in duo's
Beschrijving
Stap 1: Analyse (20 minuten): Deelnemers gaan verder met de geselecteerde technologie uit werkvorm 2. Ze denken na over mogelijke nadelen bij het inzetten van deze technologie.
Stap 2: Acties bedenken (20 minuten): Deelnemers bedenken voor elk nadeel een actie om dit te verminderen of te voorkomen. Ze noteren deze acties.
Stap 3: Bespreking (20 minuten): Deelnemers presenteren hun analyse en de bedachte acties aan de groep. De groep bespreekt de mogelijke nadelen en de voorgestelde acties om deze te verminderen of te voorkomen.