Doel: Deelnemers verkennen diverse technologieën en ontwikkelen inzicht in de werking, toepassingen en praktische inzetbaarheid van deze technologieën.
Tijdsduur: 60 minuten
Benodigde materialen: 3-5 verschillende technologieën
Groepsgrootte: 1-10 personen
Beschrijving
Voorbereiding: Zorg ervoor dat je 3-5 verschillende technologieën verzamelt. Deze kunnen reeds in bezit zijn van de eigen organisatie of via een uitleen service of technologie aanbieder worden geleend. Laad materialen die dat nodig hebben op, test ze zelf even uit.
Stap 1: Leg de verschillende materialen klaar in het lokaal. Verspreid deze over diverse tafels.
Stap 2: Leg de verschillende materialen uit: wat is het, hoe werkt het, wanneer wordt het ingezet?
Stap 3: Laat de deelnemers in groepjes de materialen uitproberen. Aanzetten, uitzetten, programmeren.
Stap 4: Bespreek met elkaar in welke situatie/casus de technologie passend is en hoe deze in te zetten is.
Doel: Deelnemers leren kansen en risico’s van technologieën in zorg en welzijn te herkennen.
Tijdsduur: 60-90 minuten
Benodigde materialen: Laptop of pen/papier
Groepsgrootte: 1-20 personen
Beschrijving
Heb jij al apparaten of andere dingen die aangesloten zijn op het internet-of-things? En dat filmpje dat je laatst online zag, was dat niet gemanipuleerd en daarmee augmented reality en ‘fake news’ geworden? Waar in jouw dagelijkse leven spelen de nieuwste technologieën al een rol?
Stap 1: Verdiep je in de genoemde technologieën.
Algoritmen, Augmented reality, Big data, Biometrie, Digitale platforms, Genome-sequencing-technologie, Internet-of-things, Blockchain, Neuro-imaging-technologie, Kunstmatige intelligentie, Robotica, Social media, Virtual reality
Stap 2: Bedenk per technologie steeds bij elke categorie een voorbeeld uit je eigen omgeving: een plaats, een mens, een voorwerp en een gebeurtenis.
Stap 3: Geef met een + of – aan of jij de voorbeelden vooral een kans of een risico vindt.
Stap 4: Bespreek in groepen van maximaal 5 personen:
Over welke voorbeelden ben jij het meest enthousiast? Licht dit toe.
Over welke voorbeelden maak jij je het meest zorgen? Licht toe.
Stap 5: Bespreek de conclusies.
Doel: Deelnemers ervaren hoe het is om een (gezondheids)app te gebruiken en reflecteren kritisch op gebruiksgemak, betrouwbaarheid en hun eigen vertrouwen in de technologie.
Tijdsduur: Gebruik app: 1 week, bijeenkomst: 60 minuten
Benodigde materialen: Smartphone met apps
Groepsgrootte: 1-30 personen
Beschrijving
Stap 1: Vraag deelnemers om gedurende een week een app te gebruiken. Ze moeten hierbij kiezen voor een app die iets meet en vervolgens een diagnose stelt, bijvoorbeeld SkinVision voor de herkenning van huidkanker of een app rondom je alcoholgebruik.
Stap 2: Reflecteer in kleine groepjes op de ervaring aan de hand van onderstaande vragen:
Hoe vond je het om deze app te gebruiken?
Wat vond je prettig aan de app?
Wat vond je minder prettig aan de app?
In hoeverre had je vertrouwen in de terugkoppeling of uitkomsten van de app?
Stap 3: Bespreek de conclusies in de gehele groep.
Doel: Deelnemers analyseren kritisch een technologie, ontwikkelen inzicht in de betrouwbaarheid en kwetsbaarheden van technologieën en leren afwegingen maken over het verantwoord en veilig gebruik ervan in de praktijk.
Tijdsduur: 120 minuten
Benodigde materialen: N.v.t.
Groepsgrootte: 1-30 personen
Beschrijving
Stap 1: Kies een technologie die relevant is voor jouw (toekomstige) werkveld.
Stap 2: Beschrijf de technologie en de werking ervan.
Stap 3:
Bedenk wat er fout zou kunnen gaan bij deze technologie.
Beschrijf ook wat hiervan de impact is.
Wat is het gevolg als de technologie hapert of het niet doet? Hoe groot zijn de risico’s?
Zoek ook op internet naar ervaringen en mogelijke risico’s van de technologie.
Stap 4: Beschrijf wat er gedaan kan worden om de risico’s te ondervangen.
Stap 5: Concludeer n.a.v. bovenstaande in hoeverre de risico’s volgens jou wel of niet acceptabel zijn en in hoeverre je wel of niet op deze technologie kunt vertrouwen.