Doel: Deelnemers ervaren hoe een goede voorbereiding helpt bij het goed uitvoeren van een instructie. Door het uitwisselen van de verschillende vormen van instructie komen deelnemers in aanraking met verschillende manieren.
Tijdsduur: Voorbereiding: 1-2 uur, (afhankelijk van de manier waarop je het in de klas bespreekt en groepsgrootte): 2-4 uur
Benodigde materialen: Laptop
Groepsgrootte: In groepjes van maximaal 4 personen
Beschrijving
Werk de instructie voor Chris uit op basis van de casus. Maak daarbij gebruik van het instructieplan uit het boek in hoofdstuk Vertellen. Bedenk een creatieve vorm van instrueren en leg je plan voor aan je klasgenoten.
Werk het instructieplan voor Chris uit.
Bedenk een creatieve manier van instructie geven die Chris aanspreekt.
Presenteer het instructieplan aan de klas en vraag gerichte feedback op onderdelen waaraan jij twijfelt.
Verwerk de feedback in het instructieplan en de voorlichting.
Geef elkaar feedback op basis van de genoemde onderdelen uit het instructieplan. Pas daarop je plan aan.
Doel: Deelnemers kunnen over verschillende soorten technologie vertellen aan een doelgroep.
Tijdsduur: 2 uur voorbereiden, 1 uur resultaten delen
Benodigde materialen: Laptop/tablet
Groepsgrootte: Maximaal 3 personen
Beschrijving
Zoek een technologie die je wil inzetten in de zorg. Maak bijvoorbeeld gebruik van Vilans Hulpmiddelenwijzer of Wegwijs in zorgtechnologie, ehealth en digitale zorg | Zorg van Nu
Pas de gebruiksaanwijzing zo aan dat jij de gekozen technologie voor jezelf en je collega’s goed kunt inzetten. Introduceer deze aan je klasgenoten.
Kies een technologie.
Stel vast wie jouw collega`s zijn, hoeveel ervaring hebben zij met zorgtechnologie.
Maak een gebruiksaanwijzing die duidelijk is voor jouw team en jezelf.
Hang de gebruiksaanwijzing op in de klas en deel de resultaten met de klasgenoten.
Doel: Deelnemers krijgen inzicht in hun eigen digitale vaardigheden en houding ten opzichte van technologie. Ze reflecteren op hun uitkomst en wisselen ervaringen uit om bewustwording en groei in digitaal professioneel handelen te stimuleren.
Tijdsduur: 1 uur voorbereiden en resultaten delen
Benodigde materialen: Laptop/tablet
Groepsgrootte: 4 personen
Beschrijving
Ga naar Zelfscan: welk digitype ben jij? - Digivaardigindezorg
Voer de test individueel uit.
Welk digitype ben jij?
Klopt die uitkomst?
Wil je dit digitype blijven, motiveer je antwoord, of zou je een ander type willen worden, wat zou je daarvoor kunnen doen?
Bespreek de uitkomsten in groepjes van 4.