Doel: Deelnemers leren hoe verschillende mensen met verschillende waarden in gedachten denken over technologie. Ze ervaren dat dezelfde waarden voor verschillende mensen verschillend kunnen uitpakken in een vergelijkbare situatie.
Tijdsduur: 3 kwartier voor de gesprekjes; nadenktijd kan veel langer zijn.
Benodigde materialen: Laptop / tablet
Groepsgrootte: Alleen of in duo's
Beschrijving
Kies een zorgtechnologie uit die je in kunt zetten in jouw organisatie. Ga in gesprek met 3 verschillende collega’s over deze technologie: welke waarden denken zij dat deze technologie kan ondersteunen? Maak een overzicht en kijk of hier verschil tussen zit. Hoe komt dat?
Doel: Deelnemers leren hoe waarden een rol kunnen spelen bij het slagen of mislukken van een implementatie. Ze leren hoe waarden voor cliënten heel anders kunnen uitpakken dan een medewerker kan denken, en dat sommige waarden voor een betrokkene heel belangrijk zijn terwijl ze door een ander over het hoofd gezien worden.
Tijdsduur: 1 tot 2 uur
Benodigde materialen: Pen en papier; kennis van een niet-goed gelukte implementatie in je team of organisatie
Groepsgrootte: Alleen of (bij voorkeur) met (een deel van) je team
Beschrijving
Zoek een situatie waarin de inzet van een technologie niet, of niet zo goed, gelukt is als jij en je collega’s vooraf hadden verwacht. Maak een overzicht van de waarden die bij deze situatie een rol speelden, voor de cliënt, zorgverlener, organisatie, en de technologie.
Doe dat door een tabel te maken per technologie waarin je de waarden onder elkaar zet en voor elke waarde aangeeft wie er geraakt werd (cliënt, zorgverlener of organisatie) en wat de verwachting was en wat de uitkomst was.
Kijk daarna kritisch: zijn er waarden die botsten? Hoe hadden jullie iets kunnen veranderen zodat de inzet beter zou gaan?
Doel: Deelnemers leren hoe je waardengericht technologie kunt inzetten, waarbij de waarden van de gebruiker en de waarden van de technologie elkaar versterken.
Tijdsduur: 30 minuten
Benodigde materialen: Pen en papier
Groepsgrootte: Inidividueel
Beschrijving
Zoek 3 technologieën uit die in jullie organisatie worden gebruikt. Neem vervolgens een cliënt in gedachten, waarvan je weet wat zijn of haar belangrijkste waarden zijn. Schrijf op hoe je die waarden met de 3 technologieën zou kunnen versterken, of waarom dat niet of nauwelijks kan.